dijous, 1 de març del 2012

Com s'ha fet Wrecking Ball: "Loose Ends"

Ahir, Los Angeles Times, va publicar un curiós article on explica com es va gestar Wrecking Ball i, sobretot, de quines arrels va beure en Bruce per a la seva composició.

L'article es titula: "Anàlisi de les mostres i cites de Bruce Springsteen 'Wrecking Ball'"


En les notes de l'àlbum Wrecking Ball, el nou àlbum de Bruce Springsteen que arriba dimarts, a més de les lletres, músics, notes d'agraïment i producció, hi ha un paràgraf en lletra petita que llista els enregistraments "no-Boss" i les cançons que Springsteen i el productor Ron Aniello han samplejat o han citat en l'àlbum.

Bruce Springsteen, el rei dels samplers?

No és el descriptor que més s'utilitza quan es parla de l'artista, però, d'acord amb les notes, Springsteen fa referència a no menys de cinc cançons d'altres dins del seu 18è àlbum, que van des del funk vocalista de Lyn Collins a Curtis Mayfield a l'Alabama Sacred Heart Convention i uns quants enregistraments d'Alan Lomax de la dècada dels 40s i 50s. S'empra el so d'un tret d'AK-47, i fins i tot trobem un tros de Johnny Cash "Ring of Fire". (Per desgràcia, ell no utilitza el clàssic "Apache".)

A la superfície, la curiositat del Boss sobre la cultura de tallar i enganxar pot sorprendre, sinó que és, després de tot, un compositor nord-americà nascut i criat dins la més pura tradició de la narració musical original. No obstant això, Springsteen sempre ha citat la música dels altres dins de la seva pròpia, començant amb la primera cançó del seu segon disc, "The Wild, the Innocent, and The E Street shuffle", l'"E Street shuffle" de la qual és un riff reconegut del hit dels anys 60 de Major Lance "The Monkey Time". També, li encanta complementar el seu repertori amb covers, i és fàcil llistar influències i inspiracions quan es parla del seu ofici.

A jutjar per la llista de les mostres de "Wrecking Ball", va excavar al pou de la música americana durant la construcció de l'àlbum. Aquí en teniu diferents exemples (podeu veure'n la resta aquí):

Lyn Collins, 'Me and My Baby Got Our Own Thing Going'




1972 Lyn Collins "Me and My Baby Got Our Own Thing Going" va ser produïda per James Brown, i escrita per Collins, juntament amb Brown, Fred Wesley i Charles Bobbit. Springsteen hi fa referència a la tercera pista de "Wrecking Ball", anomenada "Shackled and Drawn".


Alabama Sacred Harp Convention, "The Last Words of Copernicus"



A "Death To My Hometown" l'esperit d'Irlanda a "Wrecking Ball", Springsteen es sumergeix de nou en el món del cant de l'arpa sagrada, i d'una versió de l'any 1959 d'Alan Lomax de l'himne "The Last Words Of Copernicus". El remolí de veus emocionants serveix com a acompanyament coral durant la tornada de la cançó de Springsteen.